Prinsip Kejayaan : Sikap dan Kecemerlangan Hidup

Seringnya orang berkata, saya merasa bosan hendak pergi sekolah / kerja. Mereka hendakkan lebih banyak cuti dan berehat. Sebaliknya, ada orang yang tidak sabar hendak memulakan kehidupan harian dan menikmati dunia kerjanya. Apakah perbezaan di antara mereka yang berbeza sikap kerja? Semuanya berdasarkan tabiat minda kita sendiri.  Jika anda mempunyai sikap yang positif , anda akan melihat sesuatu dengan perspektif yang berbeza dan keputusan hidup anda juga berbeza juga. Pepatah menyatakan “Nikmatilah kerja anda dan anda tidak akan perlu kerja lagi.”

Kerap orang menyatakan “Ini bukan periuk nasi saya, saya tidak berkelayakan untuknya.” Sebaliknya, ada orang yang berusaha dengan gigih untuk mempelajari serta mengadaptasi dengan cabaran yang baru. Mereka mencapai prestasi jutawan dan memperbaiki taraf hidup mereka. Semua ini adalah berpandu pada tabiat minda seseorang. Jika minda anda mempunyai sikap limpahan, anda tidak akan menolak sesuatu peluang dan cuba sedaya upaya untuk komited dengan cabaran baru yang menjangkaui bakat dan batasan anda. Seperti kata pepatah, « anda akan memiliki apa sahaja yang anda hajatkan jika akan lepaskan kepercayaan diri kononnya anda tidak berhak dengannya. » – Dr. Robert Anthony

Kerapnya seseorang merasa tersinggung dengan sesuatu kejadian yang mencabar hidupnya. Mereka mengadu hidup yang malang dan mereka rasa amat terseksa dengan apa yang terjadi. Sebaliknya, ada orang yang senyum dan menyatakan “Tidak apa, teruskan perjuangan saya, yang terbaik akan datang nanti.” Mereka fikirkan perspektif yang positif dan menjangka semua kebaikan yang bakal mendatang (biarpun ia tidak berlaku). Ini membuatkan hidup mereka lebih selesa dan menarik. Semua ini bergantung kepada tabiat minda anda.  Tanggapan anda terhadap setiap kejadian di sekitar anda menentukan reaksi dan tindakan yang anda yang seterusnya. Pepatah menyatakan “Sekadar merungut dan menyalahkan persekitaran today akan menyumbang terhadap kejayaan seseorang.”

Kerapnya seseorang berkata “jika saya diberi bantuan, jika saya mempunyai peluang, jika bapa saya mengizinkan saya masuk universiti , saya akan menjadi seorang yang kaya.” Sebaliknya, ada juga orang yang berusaha habis-habisan dan mengatasi semua kekurangan serta limitasi diri. Mereka menghadiri kelas malam, mereka melabur wang dan masa untuk melengkapkan diri dengan sesuatu yang dihajatkan, mereka juga merancang dan mencari jalan untuk mengatasi semua kekurangan dan cabaran yang berlaku dalam hidup. Semua ini membuktikan kuasa tabiat minda. Bagaimana cara anda mengatasi kekurangan diri serta menyusuli dengan siri tindakan yang dapat membina sesuatu yang anda hajatkan dalam hidup. Pepatah menyatakan “Biarpun seluruh dunia bercanggah dengan anda, anda masih mempunyai pilihan yang terakhir, iaitu membina harapan dengan melakukannya sendiri.”

Adanya orang berkata. “Hidup saya sungguh menyeksa, banyak masalah dan banyaknya perkara luar jangka yang membawa kesakitan dalam hidup.” Ada juga orang berkata, “ Hidup saya sungguh menarik, semua masalah membuatkan saya seorang yang lebih matang dan tahan lasak. Terima kasih atas semua pengalaman pahit yang dapat melengkapkan hidup saya untuk bersiap sedia dengan kejayaan yang lebih besar kelak.  Sekali lagi, ia bergantung pada tabiat minda anda. Kita boleh menjadi mangsa kepada sesuatu masalah atau menjangkauinya dan menjadi tuan pada hidup sendiri. Pepatah menyatakan “Masalah adalah tonik hidup yang dapat menjadikan hidup lebih bermakna dan menarik.”

Selalunya orang berkata, “Hidup saya telah ditakdirkan dan saya tidak dapat buat apa-apa untuknya.”. Sebaliknya, ada orang berkata “ Apa sahaja yang menghantui hidup, saya tetap buat yang terbaik untuk mencapai apa yang saya hajatkan.”Sekali lagi, ia bergantung pada sikap minda anda.  Tidak ada sesiapa boleh mengawal persekitaran dan perkara luar jangka, tetapi kita boleh mengawal minda kita sendiri.  Projek anda mungkin ditangguhkan, tetapi akhirnya anda tetap menyempurnakannya. Pepatah menyatakan “Jangan izinkan persekitaran mengawal anda, anda boleh mengubah persekitaran anda.” – Jackie Chan

Selalunya orang berkata , “Hidup amat tidak adil dengan saya, mengapa orang lain tidak memahami saya, mengapa kemalangan menimpa hidup saya.” Sebaliknya, ada orang yang merempuh berbagai dugaan dan menjadi seorang juara. Mereka menjadikan isu yang tidak adil menjadi suatu kekuatan untuk terus berjuang dan mengejar apa yang mereka hajatkan.  Mereka menukar ketidapuasan menjadi suatu sumber pembelajaran. Dengan  erti kata lain, mereka menjadikan semua kejadian menjadi suatu perspektif yang positif. Pepatah menyatakan “Apa yang berlaku dalam hidup anda tidaklah penting, sebaliknya cara anda melayan dan melihat pada semua kejadian menentukan nasib hidup anda”

Seterusnya, marilah kita menilai kiraan “Sains Angka”. Kepakaran dan bakat hanya memberi markah 82%. Ramai orang yang berkelulusan tinggi hanya kekal sebagai seorang pencapai sederhana, mereka tidak layak menikmati hidup yang mewah. Ilmu memberi markah 96%, ramai graduan gagal mencapai kejayaan yang besar dalam hidup.  Akhirnya, sikap memberi markag 100%. Biarpun seseorang tidak diberi pendidikan dan kepakaran, beliau tetap dapat memanjat tangga kejayaan dalam hidup dan mencapai prestasi luar biasa.

Sebagai kesimpulan, sikap adalah landasan kepada kejayaan. Biogenic Model menawarkan siri latihan minda yang dapat membantu seseorang membaik pulih sikap dan keperibadian kearah kejayaan yang yang dihajatkan. Siapa sahaja diri anda , samada anda seorang pelajar, seorang guru atau professional, anda pasti menghadapi berbagai cabaran dalam hidup. Dengan sikap yang betul, anda akan dapat merasa hidup yang lebih menarik, gembira dan menjanjikan kebahagiaan.

 

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive